Deși marketingul este extrem de important în circuitul de business, nu toate practicile sale sunt potrivite pentru afacerile mici. Cu atât mai mult cu cât bugetele de marketing pentru companiile mici sunt deja limitate, risipirea banilor pe lucruri care nu funcționează nu este o opțiune. Ține minte că marketingul nu este un task simplu și că vei învăța multe din mers sau din propriile greșeli. Dar pentru că sunt numeroase exemple de ”așa nu”, cu toţii putem arunca un ochi către greșelile altora.
Iată, așadar, care sunt cele mai comune greșeli de marketing prin care numeroase businessuri pierd bani:
Pornesc fără un plan de marketing, oricât de simplu
Încearcă să cumperi o cămașă roșie cu ochelarii de soare la ochi. Cu puțin noroc s-ar putea să obții ce ți-ai dorit, dar este posibil să pierzi și mulți bani până obții fix culoarea pe care o căutai. Cam așa se întâmplă și cu investițiile în marketing, atunci când nu există un plan după care să te ghidezi.
Un plan de marketing eficient – unul care să te ajute să identifici activitățile de marketing cu cea mai mare rentabilitate a investiției – va face diferența dintre un business mic care progresează sau din contră.
Nu se diferențiază de competiție sau nu o fac cu claritate
Businessul tău nu este exact ca restul de pe piață. Atât timp cât este construit de oameni diferiți, va prelua amprenta creatorului. Dacă luăm doi croitori de salopete pentru munca pe șantier, cu siguranță vom identifica elemente diferite între cele două tipuri de salopete (care practic ar trebui să respecte aceleași caracteristici): poate fi tipul de cusătură, materialul, ața sau rapiditatea cu care pot fi livrate 100 de salopete sau poate pur și simplu buna dispoziție cu care i se răspunde la telefon clientului.
Pentru a-ți promova afacerea în mod eficient, trebuie să identifici ceea ce te separă de competiție. Este simplu, corect și nu te costă decât timpul de analiză a concurenței.
Încearcă să vândă tuturor
Deși există produse care pot fi adresate unei mase mari de public, să consideri pe toată lumea un potențial client este o greșeală din perspectiva strategiilor de marketing și o greșeală comună a businessurilor care nu și-au conturat targetul.
Poți începe de la un grup țintă mic, ușor de recunoscut astfel încât să poți utiliza mesaje de marketing nișate, care ajung direct la publicul vizat.
Folosesc prea multe canale social media
Putem folosi Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube, Twiter, Linkedin, etc. pentru a crește vizibilitatea brandului. Există, de asemenea, și multe sfaturi de marketing care recomandă utilizarea mai multor canale social media, ceea ce e posibil să nu funcționeze pentru orice business. De aceea, înainte de a investi bani în toate canalele social media, ai putea încerca să-ți identifici audiența și locul în care își petrece timpul în spațiul online.
De exemplu, dacă ai un magazin online de îmbrăcăminte, s-ar putea să întâlnești un public mai implicat pe Instagram, dar dacă ai dezvoltat un software, cu siguranță publicul tău este pe Facebook sau Youtube.
Așadar, utilizarea cu succes a canalelor social media implică doi factori: alegerea canalelor potrivite și claritate în obiectivele setate (awareness, engagement, trafic pe site).
Prea mult conținut, prea puțin engagement
Mulți oameni de business își doresc să creeze cât mai mult conținut, care să-i aducă mai aproape de consumatori, dar mulți ignoră calitatea, ceea ce înseamnă bani pierduți pentru crearea lui și zero rezultate.
Conținutul va ajuta întotdeauna la creșterea vizibilității, la explicarea serviciilor, interacțiunea cu potențialii consumatori, poziționare mai bună în motoarele de căutare, dar este necesar să primeze calitatea și apoi cantitatea.
Plătesc influencerii să scrie despre ei
Integrarea influencerilor în campaniile de marketing este o strategie bună, dar pe termen lung și cu investiții majore. Așadar, plătirea influencerilor pentru promovare nu este pentru orice business. În primul rând poate fi scump, iar în al doilea rând pot fi aleși greșit influencerii, mai ales dacă nu colaborezi cu o agenție.
Totuși, dacă tu consideri că influencerii te pot ajuta în atingerea obiectivelor de marketing, încearcă să-i identifici pe cei din nișa ta sau care se potrivesc cel mai bine cu ceea ce vinzi, analizând articolele acestora, subiectele abordate și modalitatea lor de exprimare.
Au așteptări prea mari, prea rapide și renunță prea devreme
Potrivit studiilor, 30% dintre startup-uri eșuează în primii 2 ani de activitate, iar 50% în primii 5 ani. Mulți dintre antreprenori au aștepări mari de la businessul lor, își doresc rezultate într-un timp foarte scurt și cheltuie bani pe campanii de marketing, fără să aibă o strategie și bugete calculate pe termen lung, iar când rezultatele întârzie să apară, renunță.
Marketingul nu este ușor, iar pentru a reuși ai nevoie fie de specialiști, fie să investești în tine pentru a învăța. Dacă alegi a doua variantă, înarmează-te cu răbdare, timp și urmărește cu atenție exemplele din jurul tău: atât pe cele pozitive, dar mai ales pe cele negative care au fost consumatoare de timp și bani pentru alții.
Lasă un răspuns