Ești în business de ceva timp și nu știi care este stadiul în care a ajuns afacerea ta sau ești pe punctul de a face primii pași în afaceri și vrei să îți setezi așteptări realiste? Ei bine, indiferent de context, trebuie să știi că toate businessurile, fără excepție, întâlnesc 5 faze de dezvoltare. Iată, așadar la ce ar fi bine să te aștepți pe măsură ce afacerea ta crește.
Fiecare fază a unui business are provocările sale, puncte tari, oportunități sau din contră, momente de cotitură. Nu există căi ocolitoare, iar oricât de motivant ar fi să gândești în perspectivă, să îți imaginezi cum ar fi să ajungi ”acolo”, trebuie să înţelegi că indiferent de nivelul de performanță, succes, maturitate nu există ocolișuri pentru provocări.
Etapa 0 – Faza de incubare
Cei aflați în această etapă își doresc să demareze un business, îmbrățișează ideea, dar încă nu au început ”un angajament cu antreprenoriatul”. Dacă ești în acest punct, cel mai bun lucru pe care îl poți face este să acționezi. Nu știi de unde să începi? Ei bine analiza pieței, analiza concurenței și prospectarea potențialilor clienți cu siguranță reprezintă un start corect.
Etapa 1 – Faza de lansare
În această etapă, cei care au decis să înceapă o afacere își conturează în mod activ piața și oferta. Există posibilitatea să nu ai prea mulți clienți sau chiar deloc, dar ești pe cale să intri cu adevărat în arenă.
Caracteristici:
- 1 – 2 persoane
- Fără proceduri de lucru
- Regulile & procesele – stabilite de antreprenor
- Viziunea & cultura – stabilite de antreprenor
Etapa 2 – Faza de creștere
Antreprenorii din această fază au un plan de business și își dezvoltă fluxul de încasări prin atragerea de noi clienți. Nu putem vorbi încă despre o afacere solidă, care funcționează la capacitate maximă, dar putem vorbi despre un model viabil de business.
Caracteristici:
- Fără proceduri de lucru integrate
- Viziune & cultură care fluctuează / instabilă
- Veniturile pot distrage atenția de la strategie
- Încep să apară semne de recuperare a investiției
Etapa 3 – Faza de maturitate
Antreprenorii se află într-un moment satisfăcător, în care culeg foloasele muncii: cererea depășește oferta. Acesta este, de altfel și punctul culminant, în care antreprenorii trebuie să renunțe la planul de business care i-a propulsat în top și să identifice noi modalități de satisfacere a pieței.
Caracteristici:
- Procese integrate de lucru
- Responsabilități și roluri clar definite
- Viziune & strategie determinate de management
- Flexibilitate redusă
- Creștere prin achiziție
Important: În contextul dezvoltării tehnologice, al accesului rapid la mijloace pentru promovarea afacerii sau la soluțiile de eficientizare a businessului, trecerea de la o etapă la alta poate fi atât de rapidă încât aproape nici să nu fie conștientizate toate etapele, cu o distanță de doar câteva luni între faza de incubare și cea de maturitate. Un progres atât de rapid trebuie să te prindă pregătit și deschis către noi soluții, strategii sau tehnologii.
Etapa 4 – Faza de declin sau revitalizare
În această etapă, antreprenorii fie și-au dat seama ce nu mai funcționa în faza 3, au rezolvat și au evoluat, fie se îndreaptă spre declin.
Așadar, cum diferă businessul ideal de businessul real? În etapele 0, 1 și 2 antreprenorii lucrează mai mult într-o lume a propriei lor imaginații – constrângerile realității fie sunt reduse, fie nu sunt presante. De exemplu, mulți antreprenori din faza 1 se descurcă foarte bine și fără contabil sau sisteme complexe de CRM, deoarece fluxurile monetare sunt mici, iar activitățile simple. În faza 3, însă, încasările, plățile, furnizorii, contractele încheiate, clienții necesită multe operațiuni și resurse pentru a fi organizate. În faza 4, pentru a-și asigura drumul ascendent, antrepenorul trebuie să fie vigilent, să analizeze constant clienții, comportamentul lor, piața și nevoile ei. Astfel va putea lua decizii corecte care să-i asigure revitalizarea și sedimentarea în piață.
Lasă un răspuns