BI 08/2025: Tichete de activităţi casnice

Tichete de activităţi casnice – beneficiu extrasalarial pentru angajaţii din mediul privat

Angajatorii din mediul privat pot acorda salariaţilor proprii tichete de activităţi casnice, ȋn baza Legii nr.111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic, publicată ȋn Monitorul Oficial nr. 402 din data de 27 aprilie 2022, și a normelor de aplicare, aprobate prin HG 822/2022 și publicate ȋn Monitorul Oficial nr.631 din 27 iunie 2022.

Ce sunt tichetele de activităţi casnice?

Tichetele de activități casnice sunt bonuri valorice destinate remunerării activităților casnice ocazionale, desfășurate de persoane fizice în calitate de prestatori casnici sau îngrijitori informali, în condițiile prevăzute de lege. Aceste tichete:

  • pot fi acordate de angajatori sub formă de primă sau bonus, în limita sumelor prevăzute în bugetele proprii;
  • se folosesc de către angajat pentru plata prestatorului casnic care desfășoarǎ activităţi casnice ocazionale ȋn gospodăria acestuia;
  • 💵 au o valoare nominală de 15 lei/tichet, ce poate fi actualizată anual;
  • se pot achiziţiona de către angajator de la ANOFM, prin intermediul platformei electronice de evidenţă a desfășurării activităţilor casnice.
  • se pot achiziţiona pe suport hârtie sau pe suport electronic;
  • nu sunt transferabile (tichetele pot fi utilizate exclusiv de salariatul căruia i-au fost acordate; nu pot fi transferat către un alt salariat sau către o altă persoană fizică)
  • nu se pot utiliza pentru achiziţia altor bunuri și servicii;
  • pot fi utilizate numai de către prestatorul casnic ale cǎrui date sunt completate pe acestea;
  • pot fi preschimbate ȋn bani de cǎtre prestatorul casnic ȋn maxim 12 luni de la data primirii lui, respectiv data ȋnscrisǎ pe tichete;
  • sunt valabile doar dacǎ au ȋnscrise sau stocate urmǎtoarele elemente:
    🔹 seria şi numărul tichetului;
    🔹 elementele specifice de siguranţă;
    🔹 valoarea nominală a tichetului;
    🔹 rubrică pentru numele şi prenumele prestatorului casnic în drept să utilizeze tichetul de activităţi casnice;
    🔹 rubrică pentru numele şi prenumele beneficiarului casnic;
    🔹 rubrică pentru înscrierea datei de achiziţie a tichetului;
    🔹 rubrică pentru înscrierea datei la care au fost prestate activităţile casnice remunerate;
    🔹 rubrică pentru semnătura sau acordul, după caz, a/al prestatorului casnic, prin care atestă faptul că a fost informat cu privire la drepturile şi obligaţiile pe care le are potrivit prezentei legi.

📌 Condiţii de acordare

Caracter facultativ: Angajatorii nu au obligația de a acorda aceste tichete, ci doar posibilitatea de a le acorda în anumite condiții și limite.
Limite bugetare: Sumele totale destinate acoperirii valorii nominale a tichetelor trebuie să fie prevăzute distinct în bugetele proprii ale angajatorilor.
Destinatari eligibili: Angajatorii pot acorda tichete de activităţi casnice doar salariaţilor proprii, ȋn calitate de beneficiari casnici, sub formă de primă sau bonus, cu respectarea legislaţiei fiscale aplicabile.

Conform normelor de aplicare, sumele totale destinate acoperirii valorii nominale a tichetelor de activităţi casnice includ:

  • Valoarea nominală a tichetului;
    ⭐ Ȋn prezent, valoarea nominală a tichetului de activităţi casnice este de 15 lei.
  • Numărul de angajaţi care vor beneficia de astfel de tichete;
  • Numărul tichetelor care se acordă lunar/anual angajaţilor.

Procedura de acordare

  1. Stabilirea numărului de tichete: Angajatorii, ȋmpreună cu organizaţiile sindicale legal constituite/reprezentanţii angajaţilor, stabilesc de comun acord numărul de tichete de activităţi casnice și frecvenţa acordării acestora.
  2. Crearea contului pe platformă: Angajatorii ȋși crează cont pe Platforma electronică de evidenţă a desfășurării activităţilor casnice 👉 https://tichete.anofm.ro/register

Pentru mai multe informatii privind crearea contului, consultaţi Ghidul de utilizare

  1. Ȋncheierea contractului cu ANOFM: Angajatorii ȋncheie un contract cu agenţia pentru ocuparea forţei de muncă ȋn raza căreia ȋși au sediul/sediul social sau punctul de lucru. Vezi aici modelul contractului pentru acordarea de tichete de activităţi casnice.
    Ȋn vederea ȋncheierii acestui contract, angajatorii depun o cerere ȋntocmitǎ conform modelului prevǎzut ȋn Anexa nr.6 din normele de aplicare a Legii nr.111/2022.
  2. Lansarea comenzii de tichete: După semnarea contractului de cǎtre ANOFM, angajatorii lansează comanda de tichete → prezintă lista angajaţilor care urmează să primească tichetele → după acceptarea listei, se emite factura, ce se plătește ȋn contul AJOFM de care aparţine angajatorul. Ȋn funcţie de opţiunea angajatorului tichetele pot fi emise:
    • pe suport hârtie, caz ȋn care angajatorul le ridică de la sediul AJOFM → completează numele, prenumele și codul numeric personal ale fiecărui angajat care este în drept să utilizeze tichetul de activități casnice, în calitate de beneficiar casnic → după care le distribuie angajaţilor;
    • ȋn format electronic, situaţie ȋn care tichetele sunt disponibile (active) pentru a fi distribuite dupǎ ce contravaloarea facturii intră ȋn contul de trezorerie AJOFM.

⚠️Precondiţie → angajaţii, care urmeaza să primească tichete de activităţi casnice, trebuie să aibă cont de Beneficiar casnic ȋn platforma electronică de evidenţă a desfășurării activităţilor casnice. De asemenea, și prestatorii casnici trebuie sǎ fie ȋnregistraţi ȋn platformă.

🧾Regim fiscal

Pentru angajator: NU se datorează CAM pentru tichetelor de activități casnice acordate.
Angajatorul suportă doar valoarea nominală a tichetelor de activităţi casnice.
Pentru angajat:
→ se datorează impozit pe venit, care se reține, se plătește și se declară de angajator prin D112, începând cu data de 01 până la data de 25 a lunii următoare lunii în care angajatorul a acordat tichetele de activități casnice;
→ NU se datorează CAS și CASS.

⚠️Contravaloarea tichetelor de activităţi casnice:

  • intră ȋn venitul brut lunar realizat de angajat (Vbr), aferent lunii ȋn care i-au fost acordate tichetele;
  • se declară ȋn D112, aferentă lunii ȋn care au fost acordate tichetele, la secţiunea A, rubrica “8.1.1.Contravaloarea tichetelor de activităţi casnice acordate angajaților, potrivit Legii nr. 111/2022 (E3_96)”.

ANOFM suportă costul de tipărire și distribuire a tichetelor de activităţi casnice.

Regim fiscal tichete de activităţi casnice, acordate cnf legiiCAS 25%CASS 10%Impozit pe venit 10%CAM 2.25%
AngajatorNUNUNUNU
AngajatNUNUDANU

Beneficii suplimentare pentru angajatori

Angajatorii care achiziționează și acordă cel puţin 600 de tichete de activități casnice pentru același angajat într-un an calendaristic pot beneficia, gratuit, în anul următor, de 50 de tichete pentru fiecare angajat pentru care a achiziţionat și acordat cel puţin 600 de tichete ȋn anul anterior.

📌 Condiţie → Tichetele gratuite se acordă la cerere, în baza unui formular întocmit conform Anexei nr. 7 din normele de aplicare ale Legii nr. 111/2022.
Cererea se depune la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă ȋn raza căreia ȋși au sediul/sediul social sau punctul de lucru.

📌 Modalităţi de transmitere a cererii:

  • direct, la sediul AJOFM;
  • prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
  • prin servicii de curierat, sau
  • prin poștă electronică.

🎯 Tichetele de activităţi casnice de care beneficiază gratuit angajatorii pot fi acordate oricărui angajat propriu, sub formă de primă sau bonus, cu completarea obligatorie a numelui, prenumelui și CNP-ului angajatului care are dreptul să utilizeze tichetele, ȋn calitate de beneficiar casnic.

🔄 Circuitul tichetelor de activităţi casnice

  1. Angajatorul (din mediul privat) acordă tichetele →
  2. Angajatul propriu (beneficiarul casnic) → utilizează tichetele pentru a plăti activităţile casnice →
  3. Prestatorul casnic → preschimbă ȋn bani tichetele primite.

⚠️ Prestatorul casnic:

• este persoana fizică ce efectuează activitatea casnică;
• trebuie să fie înregistrat în platforma ANOFM;
• trebuie să aibă cel puțin 16 ani;
nu trebuie să fie membru al familiei beneficiarului casnic (așa cum este definită prin art.2 din Legea nr. 416/2001);
• poate fi inclusiv îngrijitorul informal, definit la art. 6 lit. ș) din Legea asistenței sociale nr. 292/2011care ȋndeplinește următoarele condiţii:
nu este membru al familiei beneficiarului casnic, conform definiției din art. 6 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune;
nu are încheiat un contract de îngrijire informală cu serviciul public de asistență socială, potrivit art. 13 din Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice.

Activităţile casnice eligibile

Potrivit Legii 111/2022, angajatul – beneficiarul casnic – poate utiliza tichetele doar pentru achitarea activităţilor casnice, efectuate ȋn gospodăria sa de prestatorul casnic, prevăzute ȋn anexa la lege:

  • curățenie/igienizare locuință;
  • strângerea resturilor vegetale;
  • ȋntreținerea spațiilor verzi;
  • ȋntreținerea și irigarea răsadurilor și plantelor;
  • toaletarea arborilor;
  • plantarea pomilor, arbuștilor, arborilor;
  • plantarea răsadurilor;
  • călcatul rufelor;
  • spălarea manuală a rufelor sau la mașina de spălat;
  • spălarea covoarelor, altele decat cele înnodate manual;
  • prepararea hranei;
  • aranjarea și servirea mesei;
  • debarasarea și spălarea vaselor;
  • hrănirea și îngrijirea animalelor de companie;
  • plimbarea câinilor sau a altor animale de companie;
  • transportarea animalelor de companie la/de la cabinetul veterinarului;
  • curățarea și ȋntreţinerea piscinei/a acvariilor;
  • realizarea de cumpărături;
  • tăierea și despicarea lemnelor de foc;
  • căratul lemnelor și al materialelor de foc;
  • ȋncărcatul-descărcatul de obiecte de casnice;
  • spălarea și curățarea autovehiculelor;
  • recoltarea fructelor și a legumelor;
  • spălarea geamurilor și a tâmplăriei;
  • văruirea pomilor;
  • efectuarea igienei corporale a persoanelor dependente;
  • ȋmbrăcarea-dezbrăcarea persoanelor dependente;
  • hrănirea și hidratatrea persoanelor dependente;
  • efectuarea igienei eliminărilor persoanelor dependente;
  • transferul și mobilizarea persoanelor dependente;
  • facilitarea comunicării persoanelor dependente cu alte persoane;
  • facilitarea deplasării persoanelor dependente în interior;
  • facilitarea deplasării și ȋnsoţirea persoanelor dependente în exterior;
  • acompanierea persoanelor dependente la activități de socializare și/sau socializarea cu persoanele dependente.

Publicat

în

de către

Comentarii

Un răspuns la „BI 08/2025: Tichete de activităţi casnice”

  1. Avatar Baditoiu Mioara
    Baditoiu Mioara

    Un material foarte util, clar și bine prezentat!
    Mulțumim!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *