Noi obligaţii ale angajatorilor cu cel puţin 50 de salariaţi, ȋn vigoare de la 01 ianuarie 2025
Art.78 din Legea 448/2006 a fost modificat ȋncǎ din anul 2024, fiind introduse alin.(22), (23) și (24), prin OUG 127/2024, publicatǎ ȋn Monitorul Oficial nr. 1124 din 28 noiembrie 2024.
Aceste modificǎri au intrat ȋn vigoare ȋncepând cu 01 ianuarie 2025 aducând noi obligaţii pentru angajatorii care au cel puţin 50 de salariaţi.
Ȋn data de 28 ianuarie 2025, ȋn Monitorul Oficial nr.68, a fost publicat Ordinul pentru punerea ȋn aplicare a prevederilor art.78 alin.(22)-(24) din Legea nr.448/2006 privind protecţia și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. Vezi aici conţinutul complet al Ordinului.
Potrivit prevederilor legislative de mai sus, angajatorii, care au cel puţin 50 de salariaţi au urmǎtoarele obligaţii:
I.de a face dovada cǎ au solicitat sprijinul organizaţiilor nonguvernamentale;
II.de a transmite anual, pânǎ la data de 31 ianuarie pentru anul anterior, cǎtre ANPDPD și AJOFM/AMOFM, situaţia centralizatǎ a funcţiilor ocupate de persoanele cu dizabilitǎţi angajate și inventarul competenţelor solicitate la angajare.
I.Obligaţia de a face dovada cǎ au solicitat sprijinul organizaţiilor nonguvernamentale
Pașii pe care trebuie sǎ ȋi urmeze angajatorul, ȋn vederea ȋndeplinirii acestei obligaţii, sunt:
1. sǎ ȋntocmeascǎ o cerere scrisǎ, conform modelului prevǎzut ȋn anexa nr.1 din Ordin.
Vezi aici modelul cererii
2. sǎ transmitǎ cererea scrisǎ cǎtre cel puţin 3 organizaţii nonguvernamentale (ONG-uri) care, potrivit statutului acestora, presteazǎ servicii ȋn folosul persoanelor cu dizabilitǎţi ȋn raza teritorialǎ a sediului angajatorului.
→ Termenul de transmitere a cererii scrise cǎtre ONG-uri este de 10 zile de la atingerea pragului de cel puţin 50 de salariaţi (condiţie prevǎzutǎ de art. 78 alin.(2) din Legea nr.448/2006).
⚠️ Atenţie! De la momentul atingerii pragului de cel puţin 50 de salariaţi, angajatorul are la dispoziţie un termen de 10 zile pentru a transmite cererea cǎtre ONG-uri. Numǎrul salariaţilor se verificǎ și se stabilește ȋn conformitate cu prevederile art.3 din Instrucţiunile pentru aplicarea art.78 alin.(2) și (3) din Legea nr.448/2006 privind protecţia și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobate prin Ordinul președintelui ANPDPD nr.1001/2022. Consultǎ aici Ordinul 1001/2022.
→ Condiţiile pe care trebuie sǎ le ȋndeplineascǎ ONG-urile, cǎtre care se trimite cererea, sunt:
- sǎ fie ȋnregistrate ȋn Registrul national ONG. Consultǎ aici Registrul national ONG pentru identificarea ONG-urilor eligibile.
- sǎ nu fie radiate, ȋn lichidare sau dizolvate;
- sǎ aibǎ ca scop, inclusiv cel modificat ulterior, prestarea serviciilor ȋn folosul persoanelor cu dizabilitǎţi.
3. sǎ transmitǎ cǎtre ANPDPD și AJOFM/ANOFM cererea scrisǎ și dovada transmiterii ei cǎtre ONG-uri.
Angajatorul transmite cererea scrisǎ și dovada transmiterii ei cǎtre ONG-uri
→ pe suport de hârtie sau ȋn format electronic, prin e-mail;
→ cǎtre Autoritatea Naţionalǎ pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilitǎţi (ANPDPD) și agenţiile pentru ocuparea forţei de munǎ judeţene, precum și a municipiului București (AJOFM/AMOFM), ȋn a cǎror razǎ teritorialǎ ȋși are sediul angajatorul.
Cum soluţioneazǎ ONG-urile cererile scrise transmise de angajatori?
ONG-urile informeazǎ persoanele cu dizabilitǎţi cu privire la oportunitǎţile de angajare, calificǎrile sau competenţele necesare ocupǎrii posturilor vacante, condiţiile de angajare, datele de contact ale angajatorilor și ale agenţiei pentru ocuparea forţei de muncǎ din raza teritorialǎ ȋn care se aflǎ sediul respectivilor angajatori.
Conform Ordinului publicat ȋn Monitorul Oficial nr.68 din 28 ianuarie 2025, dupǎ primirea rǎspunsului de la ONG-uri, angajatorul va stabili procedura de angajare a persoanelor cu dizabilitǎţi ȋn mǎsura ȋn care acestea deţin calificǎrile sau competenţele necesare ocupǎrii posturilor vacante.
II.Obligaţia de a transmite anual, pânǎ la data de 31 ianuarie pentru anul anterior, cǎtre ANPDPD și AJOFM/AMOFM, situaţia centralizatǎ a funcţiilor ocupate de persoanele cu dizabilitǎţi angajate și inventarul competenţelor solicitate la angajare
Pânǎ la 31 ianuarie pentru anul anterior, angajatorii care au cel puţin 50 de salariaţi, au obligaţia de a transmite cǎtre ANPDPD și AJOFM/AMOFM ȋn a cǎror razǎ teritorialǎ ȋși are sediul angajatorul:
a)situaţia centralizatǎ a funcţiilor ocupate de persoanele cu dizabilitǎţi angajate, și
b)inventarul competenţelor solicitate la angajare.
Situaţia centralizatǎ a funcţiilor și inventarul competenţelor se depun dupǎ modelul prevǎzut ȋn anexa nr.2 din Ordin.
Vezi aici anexa nr.2 din Ordinul publicat ȋn Monitorul Oficial nr.68 din 28 ianuarie 2025.
⚠️ Atenţie! Angajatorii au obligaţia de a depune, pânǎ la data de 31 ianuarie 2025, Anexa 2 din Ordin – Situaţia centralizatǎ a funcţiilor ocupate de persoanele cu dizabilitǎţi angajate ȋn anul 2024.
Notă: autorul nu este răspunzător pentru nicio pierdere cauzată vreunei persoane juridice sau fizice, care acţionează sau se abţine de la acţiuni ca urmare a citirii informaţiilor din acest acest buletin informativ.
Lasă un răspuns