Cum ne pregătim singuri organizațiile pentru eșec. Gânduri de la Charles Handy

INVESTIM PREA TÂRZIU

Charles Handy arată că speranţa de viaţă a unei afaceri a scăzut de la 40 de ani, cât era până acum câteva decenii, la doar 14 ani, acesta fiind un simptom al schimbărilor accelerate din ultima vreme.

Acest traseu ne dovedește cât este de important să evoluăm, să ne reinventăm, atât personal, cât și la nivel organizațional și să proiectăm strategii de dezvoltare chiar dacă lucrurile merg bine, așa cum ne explică Charles Handy prin a doua curbă.

Curba sigmoidă este o metaforă care descrie perfect cursul vieţii noastre, al organizaţiilor şi chiar al societăţii în care trăim. Acest parcurs, care include perioada iniţială de dezvoltare, apoi creşterea, maturitatea şi, în cele din urmă, declinul, este pe cât de simplu de intuit, pe atât de greu de măsurat în timp, astfel că odată ajunşi la stadiul de maturitate al afacerii trebuie să pregătim o nouă direcţie pentru ea şi să nu reacţionăm abia atunci când apar primele semne ale declinului. În cele din urmă, toate curbele coboară. Singurul lucru care variază este lungimea şi durata fiecărei etape de pe această curbă. Cele mai multe organizaţii încep să facă schimbări abia în punctul în care este prea târziu, după ce intervine teama de eşec. Până în acel moment, liderii lor şi-au pierdut încrederea, resursele au fost consumate şi energia pentru gândire creativă este la un nivel scăzut. Dovada e faptul că aproape jumătate dintre companiile Fortune 500 de acum 9 ani nu mai există ca entităţi independente.”

Investește înainte de a fi prea târziu

Indiferent de companie, există o perioadă inițială de investiție, fie că este vorba de investiții financiare, educaționale, de timp, perioadă în care eforturile depășesc rezultatele sau profitul. Pe măsură ce rezultatele apar, evident și compania urcă spre vârf. Psihologic vorbind, atunci când lucrurile merg bine este greu de gândit că acest parcurs ar putea avea o întorsătură inversă. Cu toate acestea, ”succesul ne pune ochelari de cal” și ne poate orbi în ceea ce privește investiția în noi tehnologii, noi piețe, noi metode de perfecționare sau investiție în personal.

Prin urmare, vigilența își întoarce balanța către succes sau eșec. Mereu trebuie să știi să identifici momentul potrivit pentru a investi, evident înainte ca afacerea să ajungă în vârf. Pentru că așa cum spune Charles Handy ”Doar în retrospectivă putem să ne uităm și să spunem – Asta a fost, acela a fost vârful, trebuia să începem să gândim altfel – Din nefericire, dacă ești înțelept după ce un eveniment s-a încheiat, este prea târziu pentru a mai schimba ceva” .

Cum identifici momentul în care este cazul să investești

Chiar dacă tehnologia oferă zilnic șansa unei noi curbe, identificarea și valorificarea ei reprezintă noua provocare strategică nu doar pentru business, ci și pentru educație, sănătate sau guverne.

Așadar, nu există o formulă magică sau matematică de a determina MOMENTUL, ci se bazează pe intuiție, vigilență, analiza pieței și a situației companiei.

  • Folosește instrumente pentru masurarea rezultatelor companiei în timp real, precum FGO.
  • Urmărește traseul oamenilor sau companiilor care au reușit să identifice momentele prielnice pentru investiții. Tot Charles Handy ne dă drept exemplu pe Steve Jobs care plănuise deja să intre în afaceri cu iPod-ul, inainte ca Macintosh-ul să ajungă un real succes.

În cazul în care nu ai aflat încă cine este Charles Handy, trebuie să știi că este unul dintre giganții gândirii de business contemporane, prima personalitate recompensată de Thinkers 50 cu Lifetime Achievement Award pentru impactul pe care l-a avut în felul în care oamenii se raportează la management. A fost director executiv la Shell, economist, profesor la London Business School și autor a numeroase cărți cu privire la management și ”organizațiile viitorului”.


Publicat

în

de către

Etichete:

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *