Migrarea afacerii tale din offline în online

Dacă în urmă cu câteva săptămâni multe afaceri offline luau în calcul un magazin online doar ca pe un canal de vânzare adiacent sau ca pe o strategie pe termen lung, contextul actual impune o adaptare rapidă. Cu alte cuvinte, dacă nu îţi mai poţi vinde produsele în magazinele fizice sau vânzările stagnează, atunci un magazin online te poate aduce rapid în casele clienţilor tăi.

Care sunt cele mai mari provocări pe care proprietarii de afaceri offline le reclamă atunci când vine vorba de a face pasul către online şi cum le poţi depăşi:

Bariere ce ţin de tehnologie

Oricât de complicat ar părea, soluţiile informatice dedicate magazinelor online sunt atât de evoluate şi intuitive, încât imediat ce te vei familiariza, lucrurile vor fi mult mai simple decât în offline.

Nu înţeleg cum funcţionează un magazin online

Pe bună dreptate. Magazinele online sunt sisteme complexe, extrem de diferite de cele fizice. Procesele operaţionale se schimbă, începând de la modul în care încasezi banii pentru un produs vândut, până la modul în care se închide acea încasare în contabilitate. Totuşi, acesta nu este un motiv care să te sperie. Găseşti foarte multe informaţii online care să te ajute în acest proces, mai ales dacă alegi să foloseşti o platformă deja existentă de comerţ electronic. În plus, poţi apela oricând la serviciile unor profesionişti care să te îndrume în acest sens.

Îl privesc ca pe un proces greoi, de lungă durată şi costisitor din punct de vedere financiar

Depinde ce vrei şi cu cine lucrezi. Dacă îţi doreşti un magazin custom, implementarea lui poate dura mult. Dacă vrei însă să începi să vinzi rapid, există soluţii care îţi pot oferi un magazin online perfect funcţional în 24 de ore, la costuri pe bază de abonament lunar.

Dacă ţi s-au redus măcar puţin din temeri, iată ce ai de făcut pentru această migrare:

Concepe un plan de afaceri

Chiar dacă în acest moment timpul este limitat este important să-ţi schiţezi un plan de afaceri după care să te ghidezi şi în care să cuprinzi:

  • Estimare ROI (Return On Investment) lunar pe venituri şi cheltuieli
  • Pierderi: marfă stricată dacă vinzi produse alimentare, colete pierdute sau returnate, etc.
  • Buget, strategii de promovare, modalitatea de atragere a clienţilor în magazinul online
  • Extrem de important este ca în această perioadă să ai şi un plan de rezervă pentru furnizorii care nu îşi pot onora angajamentele sau curierii care sunt suprasolicitaţi

⚠️ Chiar dacă de regulă un plan de afaceri se realizează pentru minimum 1 an de activitate, încearcă ca acum să gândeşti lucrurile pe termen scurt, de exemplu 2, 3 luni. Aşteaptă-te la schimbări şi fii deschis către adaptare din mers.

Evaluează piaţa şi concurenţa

Realitatea este că sunt magazine (produse) care în această perioadă sunt profitabile oricum (cum ar fi cele care comercializează alimente, farmaciile), produse care au stagnat în mediul offline şi pot avea succes în mediul online precum cele care oferă diverse cursuri (educaţie, sport) şi produse care indiferent de canalul de vânzare, în acest moment nu sunt de interes (turism, petreceri).

Dacă te numeri printre cei care vând produse de interes, atunci pasul următor este să analizezi concurenţa, luând drept parametri principali:

  • Modalităţile de plată şi livrare
  • Cum interacţionează cu clienţii, care sunt principalele canale de promovare, sunt prezenţi în social media
  • Cum arată şi cât de optimizate sunt magazinele lor online: descrieri, calitatea imaginilor, call to action-uri. Orice minus al concurenţilor poate fi un plus al tău.

Ai nevoie de firmă pentru a vinde online

Chiar dacă eşti deja înregistrat la registrul comerţului, ai nevoie de un cod CAEN suplimentar care să facă referire la comerţul electronic. De exemplu 4791.

Alege o platformă de e-Commerce potrivită

Este important să ştii din start că nu există o platformă perfectă. Fiecare vine la pachet cu avantaje şi dezavantaje. Printre cele mai populare se numără: WooCommerce, PrestaShop, Shopify, Magento, Blugento, GoMag, ultimele 2 româneşti. Analizează-le şi alege platforma care îţi satisface cel mai bine nevoile.

Mai puţine griji: În FGO ai incluse module pentru WooCommerce şi PrestaShop prin care facturile tale se vor emite automat la fiecare comandă.

CREEAZĂ CONT FGO

Alege nume şi domeniu

Numele şi domeniul folosite pentru afacerea ta în spaţiul online sunt extrem de importante. Poţi folosi numele magazinului fizic, mai ales dacă ai deja segmentul tău de clienţi care te cunosc, dar ţine cont că este recomandat să întrunească anumite condiţii:

  • Să fie scurt, atrăgător şi uşor de reţinut
  • Să fie reprezentativ pentru clienţii tăi. Dacă vinzi în România, atunci ar trebui să fie .ro. Poţi verifica aici disponibilitatea domeniului.

Asigură-ţi prezenţa online

Odată ce ai ales platforma, iar magazinul tău este prezent în spaţiul online este pregătit să vândă. Iar pentru a vinde, trebuie să ajungă la cei care sunt interesaţi de produsele tale. Cum poţi face asta? Asigurându-ţi prezenţa online, prin:

  • Optimizarea magazinului online pentru motoarele de căutare
  • Comunicare prin Email
  • Prezenţa pe canale social media: Facebook, Instagram, Pinterest, Youtube

În mare parte, aceştia sunt paşii pe care trebuie să-i urmezi pentru a migra rapid cu afacerea din mediul offline în mediul online. Succes!


de către

Etichete:

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *